Sunday, February 06, 2011

aku bukan budak bandar, engkau bukan budak kampung.

salam readers..

aku dilahirkan di klang dan dibesarkan di shah alam..
dan sedang menuntut ilmu di petaling jaya..
tapi dalam kehidupan aku..
aku memang tak pernah terfikir apakah itu perbezaan antara budak kampung atau budak bandar..
kenapa kita mesti nak membeza2 kan manusia dengan di mana beliau itu lahir dan dibesarkan,bukan?
apakah manfaat yang kita dapat dari itu?
bangga kah kamu bila kamu lahir & dibesarkan di bandar?
malu kah kamu bila kamu lahir & dibesarkan di kampung?
this is bullshit.siapa yang mengada2 itu tak boleh ini tak boleh memang buat aku hot..

sama je why i hate paris hilton damn much..
sebab muka macam ntah apa2 je.famous sebab bapak kaya.kalau bapak ko tak kaya,ntah apa yang ko buat sekarang.
eh apa aku termengarut pasal paris hilton..

okayh back to the point..
mak aku selalu marah bila aku apply tempat praktikal yang jauh2..
susah, katanya..
well..

aku ada reason sendiri kenapa aku suka mintak praktikal jauh dari rumah aku,shah alam..

sepanjang dah 6 kali aku pergi praktikal..dah macam2 yang aku hadapi..

sem 2 : duduk kem tentera di melaka..sepanjang sebulan memang bergaul dengan tentera sahaja.
bilik yang didiami juga setiap pukul 3 pagi akan terpadam lampu.
and aku kena pergi ke bilik yang agak jauh utk naikkan suis utama.
tak cukup dengan itu, tengah2 malam ntah ada makhluk apa ntah dok main bukak tutup suis lampu & kipas bilik aku.
sem 4 : di melaka juga,tapi kali ini di hospital besar melaka..
duduk di rumah sewa..urm..rumah ke..lebih kpd bilik rasanya..
and aku yakin mereka2 si gadis paris-hilton-wannabe akan muntah dan menyumpah seranah bila tengok rumah sewa aku..
toilet yang tiada flush.berlumpur sana sini.
pintu masuk ialah di hadapan toilet..
bilik yang tiada tingkap..agak melemaskan..
sem 5 :
berpraktikal di kelantan..di mana aku dapat saksikan yang masyarakat perempuannya lebih rajin bekerja berbanding masyarakat lelakinya.ini adalah kenyataan.jangan cuba menidakkan..
tiada pawagam di sana.tapi cuba renungkan..penting sangat kah pawagam dalam kehidupan kita?tidak,bukan?pawagam jika tiada dalam dunia ini juga tidak akan memberikan effect dalam kehidupan kita,bukan? -unless la kalau kamu seorang pelakon,pengarah,etc-
sekarang aku di sem 6 dan sedang memerhati dan menikmati kehidupan yang sementara di kepala batas,pulau pinang.

aku orang melayu.
orang melayu tiada bandar, tiada kampung.
kita semua sama.satu keturunan yang sama.

aku menggemari cencalok dan belacan.
tapi tidak menggemari budu, petai dan tempoyak.
tidak menggemari bukan bermakna kita perlu menghina makanan tersebut,bukan?

aku suka membeli belah di pusat beli belah terkemuka di ibu negara malaysia.
tapi ini bukan bermakna aku akan memperburukkan pusat membeli-belah yang bukan di ibu negara,bukan?

melayu tetap melayu.
jangan menidakkannya.

"i tak boleh tidur kalau xde aircond sebab i dah biasa memang dari sejak my mum mengandungkan i dia tidur dalam aircond je.."
"i tak larat la nak jalan kaki atau naik bas ni sebab i masa kat rumah driver i yang selalu hantar i pergi dan balik"
"i tak boleh makan makanan yang macam ni..euuuww geli lah.macam makanan anjing je"

this is bullshit,my friend.

sedar lah diri.
anda bukan sesiapa.

kita semua hanya menumpang sementara di bumi tuhan ini.




sekitar pemandangan di sini..dikelilingi sawah padi..sangat mendamaikan,bukan? :D

"dimana bumi dipijak
di situ langit dijunjung"

p/s : ini luahan perasaan.jarang sekali berbuat begini.

9 comments:

Amir Izzat said...

assalamualaikum.

amir suka ayat dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung dan amir suka budu petai tempoyak le..hehehe..

betul tue..tak ada perbezaannya pun cuma jati diri itu sahaja yg berbeza atau lebih tepat perilaku..itu je la..kan?kan?

oh ya! saya membaca entri anda dgn bersemangat sekali..hehe..

p/s; berpijak di bumi yg nyata

-Si Riang-Riang- said...

Cik RR sentiase suke bace ayat-ayat intan. sumernye betol! Cik RR setuju oke :)

ade ape dengan bandar kalau diri masih berfikiran cetek dan sempit. Cik RR ade dapat sorang budak satu tempat belaja asik belagak die orang KL dan akan kutuk siape2 jek yang bukan dari 'Kandang Lembu'. (well she said she lives in KL not Kuala Lumpur so I thoughts Kandang Lembu is suit with her. LOL)
teringin sepak laju-laju mereka yang berperangai sebegini. cis!

Biar ah kita dari mana tak penting sekalipun janji kita tahu jaga diri kita, adab kita dan paling penting hormat menghormati. That's all matter.

intan said...

amir izat :
yeap..sangat tepat..!
terima kasih sebab membaca entry ni ;)

intan said...

cik RR:
setuju sangat!mengada kan?
dah memang ditakdirkan dia dilahirkan di bandar..itu pon nak berlagak..
x pernah terfikir ke kalau dia dilahirkan di kawasan pendalaman..huh rasakan..

Izzati said...

wahahaa~
saya lahir kat klang,menetap di KL slama 15 tahun, then pindah duduk melaka plak.
skang ni study kat kuantan.
halloooo~ saya bangga je saya duk melaka ni. hehe

DiriKu said...

waaa...entri yang sangat bermakna intan :)

ardinihumaira said...

bandar ke kampung sama je sebenarnya.. suasana je lain.. :)

intan said...

ati :
tetap bangga di mana jua anda berada..huuuu

intan said...

yulia & dni: yeap ;)