Thursday, January 06, 2011

resepi spagetti bolognese

salam readers..

menurut kata pakar..
bolognese bermaksud sos pasta berasaskan daging yang berasal dari Bologna, Italy. (Link)
ye.aku memang gigih cari link bagai.


spagetti ni fav food aku..
i meant..salah satu la..
thus dulu masa aku kat matrik dulu..
time birthday aku..ibu ayah siap datang ke pahang celebrate sesama & ibu bawakkan satu tupperware spagetti utk aku..
and masa pegi kelantan dulu pon ibu masakkan spagetti utk aku makan masa on the way ke kelantan..
ouh..huuuu -izinkan daku menitiskan air mata barang setitik dua-

ok tak mahu terus terkeluar dari topik..
mari sini adik kakak makcik pakcik atok nenek nyah nyah sekalian.
cikgu intan nak ajar masak spagetti bolognese..
apa?dah tau dah camne nak buat?
xpe..biarkan saja cikgu intan ini membebel keseorangan.

selain air masak dan maggie perencah kari ada telur di dalam (ada telur di dalam..?huh?kakakaka)...
masakan yang terawal aku belajar dari mak aku ialah spagetti bolognese..
mak aku ajar masa aku tingkatan 5..ye.tingkatan 5 baru aku start masuk dapur.

ini bukan tok gurukoji..tapi ini cikgu intan.

ok cara2 membuatnya ialah :
spagetti :

1. masakkan spagetti di dalam air yg mendidih smpai dia jadi sedap2 utk dimakan..
utk taknak bagi dia melekat2 bila dah masak nanti..cikgu intan letakkan sesudu butter ke dalam air rebusan itu tadi..

cikgu intan guna kan jenis yang ini ye..

ok..rebuskan ia macam ini ye..

2. bila dah lembut..masukkan dalam penapis supaya air rebusan tu keluar & hidangkan di atas pinggan yang tulus dan mulus.

sos bolognese :

1. potong dadu bawang merah & bawang putih..
bawang putih tu biar banyak sikit ye..baru la hmph walalala!
pastu tumiskan bawang yang telah dipotong tadi..

ahha..buat begini ye..

2. bila bawang bawangan ini dah garing..masukkan daging kisar..
cikgu intan guna daging kisar ramlee burger sahaja..

gaul gaul kan sampai rasa sebati and cambest :D

3. ahha..ini langkah yang penting..jeng jeng..
seterusnya..masukkan tomato puree..teettt salah.
cikgu intan tak guna tomato puree..cikgu intan gunakan prego pasta sauce..
weehee
(apehal ckgu ni tetiba excited?)

prego pasta sauce.

ok pastu tambahkan sedikit air sehingga ke paras yang kita mahukan..
jangan sampai ke paras dada kerana nanti kita sesak dada.
yeah..cikgu intan ni sebenarnya suka kuah yang pekat & masam..
tapi disebabkan cikgu intan masa ni masak untuk keluarganya yang tercinta..
mereka dambarkan sesuatu yang tidak begitu masam dan berkuah..
makanya cikgu intan selaku tukang masa pada hari tersebut sedia menerima arahan.


4. seterusnya..masukkan cendawan butang yang telah di belah belah ke dalam periuk sos kita itu tadi..


ahha..kemudian biarkan sos kita tadi smpai menggelegak dan sehingga daging tadi masak..

5. sudah settle


tadaaaa~

and kalau anda semua mahukan atas kuah tu ada cheese macam gambar yang pertama tadi..
korang just parutkan cheese kat atas hidangan pinggan tu..
then kalau nak lebih mencairkan mulut..panaskan dalam microwave dlm seminit camtu..
pastu..
buon appetito..!
buona fortuna!

huh bajet cakap itali. padahal pi google translate ja..
ha ha ha!

p/s : aku pakai spek nampak cam orang pandai kan?bhahaha

13 comments:

DIRIKU said...

waa..cam sedap je kan..:DD

intan said...

yulia :
nak tau kena datang rasa lah..
:p

ardinihumaira said...

ada orang nak kena cubit dengan dni... spaghetti ni fav dni. gulpp :D

una said...

arghhh...pagi2 bc blog nmpk spaghetti bologneise.
amma masak spaghetti tomato smlm. muahaha:D

intan said...

dni :
aww aww sakit kena cubit dgn dni..hihihi
hee dni buat la buat dinner malam ni :p

intan said...

amma : yeah kita ada jodoh :D

Cik Kyla said...

aduhhhh.. lapa la plk kan...

DIRIKU said...

heeee..saya tag kamuu lagi!!lagi!!lagi!!

http://kisahtaksempurnadariku.blogspot.com/2011/01/nadya-bubble-give-away.html

adda said...

yummy3! makan ag...
yeahh, resepi lbeh kurang kite punyer, nak try intan punye plak...
makcik!heeh...resepi pizza?heeh ;p

intan said...

cik kyla :
hee...aiyok... :p

intan said...

yulia : thx! ;)

intan said...

adda :
ahha..nak resepi pizza plak ke?
bleh...nnt bila orang buat orang tulis resepi eh.. :p

omurice said...

sedapnyer...tapi buat selalu tak sedap...sedih..