Sunday, January 16, 2011

pengantin berpakaian minang, aku pakai baju kaftan labuh

salam readers..

okie rakan rakan baca sendiri tajuk ye..
daripada tajuk sudah jelas terang lagi bersuluh aku menaip entry kerana DUA sebab utama iaitu :

1. utk menunjukkan pada rakan2 yang tak pernah tengok pakaian perkahwinan minang
2. utk menunjukkan seorang manusia yang debab lagi pendek iaitu aku sendiri boleh memakai baju kaftan labuh dengan tanpa rasa bersalah.
3. utk menunjukkan kat korang betapa kacak nya pengapit lelaki.

eh eh kenapa ada nombor 3 tu?
ish ntah siapa2 la yang taip number 3 tu..
isshh..


ahha..pakaian seperti pengantin di atas ini lah pakaian pengantin perempuan minang..
tapi ni dah dimodenkan la..
kalau korang tanya aku camne pakaian tradisional perkahwinan minang yang betul2 original..
tak dapek la den nak jawab eh jang..apo kato ekau tanyo wan den jo la yo..

puan mona ni (sang pengantin) bapak eh dgn omak eh orang negeri sembilan..
tampin ke kuala pilah ke rembau ke ntah aku pon dah lupa..
heeee...tapi yang aku tau sedara mara dia memang ramai orang kampung bapak aku..
masa hari sabtu tengah isi-isi telur dalam goodies beg..
aku yang peramah lagi mesra ni pon bertanya kat salah sorang makcik mona..

aku : makcik tinggal mana..?

makcik : oh makcik duduk kat rembau..

aku : oh ye ke...kampung saya pon kat rembau..

makcik : la apo tak kobar eh dari tadi..orang kampung kito! (sambil makcik2 lain teruja dan tergelak)..ekau rombau kek mano?

aku : chembong..chembong kecik..

makcik dan makcik2 yang lain : eh apo cakap pokan pulak eh budak ni..chombong! dokek jalan ketapi tu ko? -sambil mkck2 mona gelakkan aku pasal aku tak cakap negeri sembilan-

aku : ha..kat jalan ketapi tu..bapak saya punya kampung..bukan saya..heee...



pastu mula la makcik ni cakap macam2 siap nak perkenalkan anak dia kat aku bagai..
errr...maap la mokcik..apak den kato den kocik laie..
kakakaka
well..anak yg mkck nak perkenalkan ni umur 24 thn..aku dah jumpa aritu..
dorang bermalam kat rumah mona gak...
korang nak berkenalan tak?tinggalkan message kat comment box aku..
pastu nanti aku bgtau mona soh kenalkan korang kat cousin dia tu eh?
boleh kita jadi orang sekampung..
hihihihi

ish apa ke jauh benar aku merepek..
ok sambung balik cerita..
pada hari ahad yang lepas..
majlis persandingan mona telah di adakan..
mona memilih pakaian minang sebagai persalinan di hari bahagia mereka ini..

and aku pulak sebagai pengapit memilih utk memakai kaftan labuh berwarna cream..
so ini lah kaftan yang dulu aku pernah tulis post pasal pergi beli baju dengan pengantin tak lama dulu..(Link)
dulu aku bagi suspen saja taknak tunjuk baju yang aku beli utk pakai masa jadi pengapit sang mona kan..
ha..meh sini skang tengok puas2..
heee..

tadaaa~

memula aku gerun gak nak pakai baju ni..
dengan ketinggian aku hanya 158cm dan berat xx kg..aku takut bila aku pakai baju kaftan ni..
orang lain akan nampak aku dengan ketinggian 150cm dan berat mencecah hingga ke 200 kg pula..
ha macam mana kalau jadi camtu!
tapi at last..bila dah pakai..
wow!aku suka baju ni!tak nampak gemok!tak nampak pendek!
nampak...cantik!
-yessa..aku memang suka puji diri sndiri..bagilah aku peluang sekali sekala-

next agenda :

ada persembahan nasyid berpasukan..import dari indonesia tu..


gembiranya aku.. =.="

bersiap sedia nak menyambut kehadiran pengantin lelaki

antara kawan kawanan 5 putra (06) yang datang..

pengantin di atas pelamin.

jeng jeng jeng..

hee...
akak adik abang pokcik mokcik semua jangan risau..
saya dah minta izin dgn encik pengapit lelaki nak tepek banyak2 gambar beliau kat blog ni...
heee..heee lagi...heeeeee....

aku tengah pandang serong kat pengantin.ye.pandang serong.

saja je nak letak gambar macam ni banyak2..

ok sebagai acara kemuncaknya..
jeng jeng..

kih kih kih.pengantin kata aku ambik kesempatan.yes.memang! ha ha ha

aww..sweet ;)

so dengan ini tamat lah cerita perkahwinan mona yang mengambil masa 2 hari 2 malam ini..

makanya.....
lepas ni siapa pula nak cop aku jadi pengapit..?
aku suka kerja ni...!

p/s: aku xnak pi praktikal..huuuuu T___T

13 comments:

DIRIKU said...

hensem mmber sorang tu...ala..yang pakai baju biru tu..hhahahha..kddingkidding..nice kaftan!!teringin nak pakai time konvo..:D

intan said...

yulia :
haha ensem ye..hihihi
ouho..nnt boleh la..ada geng pakai kaftan..
baju ni pon simpan utk konvo next year :p

niesz said...

hehe..sweet la bj tu..niesz ade rase2 nk li bj mcm tu satu..ehe..

Ullyana zaidy said...

weee..santek la baju kamooo hehehehe :)
like it!!!!!!!
awak bila nk kawen?hahahhaa
psssttt jgn mls2 nk p prektikel plak eh..hehehe

intan said...

niesz :
hee..beli la..boleh jadi geng nnt.. :p

intan said...

cik yana :
ha ni dah orang ke berapa dah ni..
pfffftttt
hee intan lambat lagi kawin..tunggu cik yana dulu..heee

fyna said...

wuuuuuuuu u lokk good in kaftan! seriesly..i pon nak kaftan jugak

intan said...

fyna :
hahaha thx! ^_^

faz said...

intan sngt cumey pkai bj kaftan...i loike...

intan said...

faz :
hihihi tq :p

Izzati said...

hoo yeaa how yeahhh~
tepek la byak lagi gamba dgn budak kacak tu.. bhahaha~ :P

p l praktikal sana nun. kem salam kat klong nanti. huhu :(

intan said...

ati :
ala aku tepek banyak2 pon dah mntak izin tau!
aww aww
hihihi

huu aku xnak p praktikal,nyah..
aku nak duduk diam2 tidur je kat ostel..huhuhu

Anonymous said...

haha....acara kemuncak "amek gamaba dgn pengapit laki"...hahaha