Thursday, December 23, 2010

ha..korang percaya tak aku boleh buat cream puff?

salam readers..

ha..korang percaya tak aku blh buat cream puff..?
heeee..
well..kalau nak mntak resepi..
sila isi comment box di bawah ye..
bagi email korang nnt intan send resepinya ;)
-ayat bajet cam pandai sangat la kan..bhahaha-

so..
pada suatu hari..
ibu membawa pulang majalah MIDI..
majalah ini untuk wanita yang berusia 40 tahun ke atas sahaja..
merasakan diri ini perlu bersedia sehabis mungkin untuk melalui usia usia emas itu..
aku telah membelek belek belek dan belek majalah ini...

ni lah majalah midi..

ouho..
isi kandungannya semua auntie2 posing sana sini sana sini sahaja.
tidak lah aku gembira melihatnya..
selak lagi selak lagi dengan muka yg penuh emosi..
eh stopppp!
tetiba ternampak sesuatu yang sedap di salah satu page dlm magazine ni..
-bercerita dengan nada yg bersemangat waja-
tadaaa~

resepi cream puff wink wink
ouh.wink wink itu perlu ditambah dihujung perkataan utk menjadikan cream puff itu lebih chomel dari biasa.

resepinya..

aku suka masak tau..
suka sangat..
hobi yg baru aku terjumpa tahun ni..
kalau lah dari sekolah aku tau yang memasak ni best..
mesti skang aku dah jadi rakan sekerja bff aku sang asrul,seorang chef di hotel terkemuka yg sengaja penulis tidak mahu sebutkan di sini..
takde lah aku nak ambik course physiotherapy yang payah mayah susah giler nak mampos ni..
hah.ini bukan hyperbola.ini adalah kenyataan.
course aku memang susah gila.huuu..
izinkan aku nangis deras deras. T__T

ok dah puas nangis -hopefully-
mari lah kita memulakan permasakkan kita ye puan tuan adik kakak nyah nyah sekalian..

memula kita ikut je secara membuta tuli macam apa yg dlm majalah ni cakap..
bancuhkan bahan2 utk buat puff & cream dia..
so jadi lah macam gmbr bawah ni..

yang sebelah kiri tu cream nya..and yang belah kanan tu utk buat puff nya..

apek kedai ni mmg nak kena dgn aku tau..
aku soh dia bagi kertas minyak..dia bagi aku kertas mahjong..
dh smpai rumah baru aku perasan yg itu kertas mahjong..
aiyayai..xpe..layan saja..mahjong pon mahjong laa..

pastu kita bentukkan puff yg belum jadi tu kecik2..
buat kecik kecik pusar pusar cam bentuk tah*
kakaka

ha..cam tah* kan?heeee

selepas itu kita masukkan gumpalan tahi puff ini ke dalam oven..
bakar smpai dia jadi kekuningan & masak..

tadaaa..

lepas tu kita biarkan dia sejuk sket & guntingkan separuh utk isi creamnya pula..

ha..guntingkan separuh..

masukkan cream dia camni..

ha..belum siap lagi eh..
selepas dah masukkan cream ke dalam puff ini..
kita perlu lah memasukkan cream puff ini ke dalam tupperware
dan sedekahkan cream puffs ini kepada jiran tetangga,rakan taulan dan segala umat sekalian alam..
ha..tengok..
intan kalau bagi resepi siap mengajar pembaca menjadi seorang dermawan lagi..
kakakaka..

and pada entry yg lepas bertajuk makan nasi daun pisang (Link)..
ada pembaca blog ni bertanya kat aku..
'intan...napa kawan intan semua cina..?'
ha..mari sini pembaca sekalian alam..
aku memperkenalkan..kawan2 aku yg sama course selain berbangsa cina..
tadaaa~

dari kiri : joe,shamla,rubini,thiru,ananthi,geetha,renessa & shamala..
ni baru separuh..ramai lagi sebenarnya..

dari kiri : imbran, dyana & intan yang kacak.kami 3 orang sahaja lah melayu di dalam kelas kami ;)

oh belakang dyana itu adalah seorang yg x boleh penulis sebutkan namanya disini..
beliau ialah international student.sila abaikan beliau jika itu yang anda mahu.
kerana penulis juga sering mengabaikan beliau
bhahaha.pengkejam.

tengok muka pak imbran layan habis..kakakaka

ok pak imbran kata pass boleh buat menantu dah.

double pass dari ibu dyana.yeay!*dalam nada gatal*

ok dengan itu selesai la pengajian cream puff kita pada hari ini..
selamat mencuba
(resepi x bagi tetiba selamat mencuba plak.)

bhahahaha!

p/s : aku dah se ayu persis prmpuan melayu terakhir camni berani beberapa hari yg lepas pak imbran kata aku macam lelaki..?huh.walaupon aku kacak,tapi ini tidak patut!

to my classmates: merry xmas,happy new year and happy holidays!
-nak poyo sket dgn classmate ckp omputeh..apakah?-

18 comments:

Ullyana zaidy said...

hahaha...
tahu tak..tgk yg mcm t*** mmg same pon kalau dalam edisi komik punye bentuk..wakakaka :P

nmpk sedapp..nyummy..pos kat cni :)
silap..pos kat penang nnt..hoho

ardinihumaira said...

wahh menjadi la.. :D

intan said...

klong :
hahaha..mcm tahiiii kan?kekeke
hee kalau nak datang la sini..buat bnda ni senang je..
kejap je dah siap..request saja la ;p

intan said...

dni :
yeap! ^_^

abdul rasyid..... said...

bentuk die memang cam tuh ker??-___-"

intan said...

abdul rasyid :
ha ah..orang dalam buku tu pon buat camtu..
hahahaha

adda said...

intan, wat pizza plak untu kite ;)

Afizz said...

wah...beshnye buat cream puff...nak sikit... :P

Entri Terkini
Bila Kanak-Kanak Mengejar Populariti

intan said...

adda :
boleh je..kita mmg slalu buat pizza..x caya tanya biha..
heeee ;)

intan said...

afizz :
yeap..heee..boleh..meh la sini ambk kat sini ;)

adda said...

intan,sebab penah makan la sampai nak lgi,,ngeee~~~ soDap!

izzati said...

weh weh da lame da xwat cream puff ni. aritu baru ckp ng mklang na wat bnd ni. ekau da buat dulu da. haaa bagus2.keep it up bro! haha

-Si Riang-Riang- said...

sedey! asal ta bagi Cik RR rase!!! Ini tak adil!!! :(

intan said...

adda :
ouh..penah rasa eh..hihihi..
*malu jap* meh dtg buat sesama jom ;p

intan said...

ati : aku dah buat lama dah..baru terupdate skang..kakaka

intan said...

cik RR :
kikiki nak rasa meh la datang sini ;)

-Si Riang-Riang- said...

meh datang mana?? la ni gak Cik RR gerak... seyes neyy

intan said...

cik RR :
hee..datang rumah intan kat shah alam meh.. ;)