Wednesday, November 17, 2010

pengembaraan aidil adha

salam readers..

tahun lepas raya berdua..
tahun ini raya bertiga..
mungkin tahun depan raya ber empat?

ouh tidak sila jangan percaya berita karut di atas.
tahun ini kembali kepada yg asal.beraya secara solo sahaja.
ouh sila jangan bersimpati pada intan.
kerana intan lebih gembira beraya secara solo krn dpt menjeling2 pada sang jejaka2 yg sedang menumbangkan lembu dengan tanpa rasa bersalah.
eh apakah?pfffft

skarang baru la ada masa lapang sket..
dari semalam bz memanjang nak sambut raya..
semalam dari ostel smpai rumah je terus duduk tolong ibu buat biskut choc chip..
smpai ke maghrib..
lepas solat,masuk balik ke dapur utk tolong ibu potong2 bahan utk masak arini..
smpai pkol 1 pagi buat keja memotong,menggoreng,menumis dan sebagainya..
pastu pkol 5 (sepatutnya) bangun balik utk tolong + belaja dari ibu masak lemak lodeh..
tapi malang x berbau..tiduran ku itu telah terlajak smpai pkol 6..
kehkehkeh..
tp x mengapa anda semua jangan risau..
sempat gak belaja masak dr ibu pagi tadi..

ehem..
aku sudah mula nampak bayangan cita2 ku utk menjadi suri rumah berjaya dan satu malaysia menjelang wawasan 2013 semakin menyinar.
kepada bakalan2 mertua di luar sana..undi la saya.saya pasti tidak akan mengecewakan anda
*sniff sniff*

eh apakah apakahhhh lagi..??

ok citer pasal hari raya..

lepas dah settle semua keja dapur..
siap2 utk ke masjid nak sembahyang raya pula..


see see..
muka yang penuh dengan cahaya keimanan di pagi raya
ho yeah..

semangat gila babeng nak gi masjid belakang rumah pon nak snap gmbr..waahahaha..pfffft ada aku kesah..tiada!

selesai sembahyang raya..
balik rumah,makan makan dan makan lagi bersama family tercinta
(izati,kaklong,akram & apit sila jelous sekarang) kekekeke
sian sepupu2 ku suma ni beraya jauh di perantauan..
aku saja nak menambah kesayuan korang bila baca blog aku neh..
kakakaka..

selesai makan,kami bersekeluarga bergegas semula ke masjid utk tolong menolong sesama jiran tetangga..
dalam perjalanan ke surau,mari kita men snap2 gambar, adik beradikku.

ini abang saya.ye.ini abang saya.sila percaya.

yang bermuka separuh itu adalah adik saya.saja letak gambar beliau bermuka separuh kerana kehadiran beliau di blog ini juga separuh2 di alu kan. oh orang di belakang beliau yang bertudung kelabu itu sangat chomel


menunaikan ibadah korban..

selepas selesai tengok lembu ibu dikorban kan..
kami dua beranak (ibu dan aku) terus lah pergi ke tempat muslimah bergotong royong..
makanya aku dengan sangat control ayu lagi istiqamah melakukan tugas2 memotong bawang,mengopek halia & memotong daging2 utk di masak beramai2..
aku pon tanya mkck kat sebelah..

aku : mkck,ni daging nak potong cmne..?
mkck : ouh intan potong2 cam utk masak kicap tu eh..
aku : ouh..bereh bereh.. (sambil memotong)
mkck : alahai anak syg..kecik nya potong..ni cam nak buat msk kicap kat rumah je..kalau utk masak kawah kena potong lebar2 sket..
aku : ouh ye ke.. (smbil di dalam hati..pfffftt baru aku tau cara potong nak masak gulai kawah dgn masak kat rumah lain cara potongnya - ikut ajaran mkck tu)

motif citer ni : aku nak menunjukkan pada korang dah makcik tu bahawa aku slalu masak kat rumah.waahahaha. *gelak dlm nada riak*

mak aku tngah bz gosipping sambil memotong halia

so apa yg aku dapat belajar hari ini ialah
1. cara potong daging utk masak gulai kawah ialah lain dgn cara masak kat rumah.apakah?
2. sila jangan memandang serong akan pisau2 di masjid al-huda seksyen 19,shah alam. kerana pisau2 itu sangat la tajam sehingga boleh memotong kain di angin lalu - okeh itu hyperbola

akibat bermain pisau.cedera parah.

so sampai di sini sahaja la cerita penglipur lara saya pada 10 zulhijjah 1431.

selamat hari raya aidil adha kepada muslimin muslimat di seluruh dunia.


dari penulis blog,
Intan Syerlina.

7 comments:

Cupid AngLe said...

ahahaha~ mcm dol la weh. sje na kasi i jelez kn nyah. mmg i jelez pn. pdan mke u ajri luka mse potong daging tu. sgt riak anda ye memotong daging tu. huhu..grrrrrrr~ lalala~ sy sgt bhagia beraya di Kuantan ni ye. walaupn sbgi perantau. *menipu semata2 na wat sedap. huhu* selamat hari raya, sepupu..

intan said...

waahahahaha
motif utama : tercapai.
kakakakakaka

Cupid AngLe said...

hahaha..siot~!!! mmg na kne spam la cter dy ni en. huhu

intan said...

hahahahha
jangan la begitu..
kakakaka

Cupid AngLe said...

wahaha~ tggu la ye. time free nnt. ahaha~ =.='

-Si Riang-Riang- said...

ahaks... comelnya nya cik intan di pagi raye,,:)
saye tolong vote ntuk menntu pilihan.. ahaks.. :D

intan said...

hahaha
thanks cik RR ;)