Sunday, October 10, 2010

bibir ke bibir

salam readers..

tajuk entry yang amat kontroversi kan..

amaran dari penulis blog :
entry ini mungkin akan memaparkan beberapa keping gambar yang agak tidak bersopan kepada mereka yang berfikiran sempit..
sila hentikan pembacaan anda dan jangan scroll ke bawah jika otak dan pemikiran anda berumur kurang dari 5 tahun..

apakah bibir ke bibir?
mungkin ada antara dikalangan pembaca teringat tentang penyanyi tersohor dunia,justin bibir..
bibir bibir bibir oooo~

sangkaan anda sama sekali meleset..
entry ini berkisarkan tentang kisah seorang pelajar perempuan yang suci lagi murni pergi ke kelas dgn harapan dapat menyumbang ilmu kepada anak bangsa..
harapkan panas hingga ke petang..rupanya hujan bibir di tengah hari..
bibir pelajar tersebut telah ternoda kepada patung yang tidak bernyawa..
patung yang unik kerana boleh ditiup2 ibarat belon..
dadanya(awwww awwww) boleh dipam pam..

mungkin menjadi 'patung cpr' adalah pekerjaan yang paling membahagiakan buat patung2 di seluruh dunia..
tugas patung ini hanyalah perlu baring..dan menunggu mangsa..
kemudian,proses pembibiran akan bermula
menepuk2 badan patung -> bibir ke bibir -> dada di tekan -> bibir ke bibir -> dada di tekan -> kegembiraan kedua2 belah pihak.

okie intan tolong la jangan merepek..
kadangkala sila la beri entry yang berilmiah..
(kembali kpd mode skema)

okie kawan2..mari saya berkongsi serba sedikit cara2 utk buat CPR ye..
mula2 kawan2 semua kena ingat konsep yang sangat basic ini..konsep ni dipanggil ABC..
A = airway
B = breathing
C = circulation
langkah2 nya ialah :
1. ingat! A = airway! letakkan telinga anda pada idung atau mulut mangsa..kenalpasti samada mangsa bernafas atau tidak..jika tidak bernafas,posisikan kepala mangsa seperti gambarajah di bawah
2. B = breathing! jika tiada nafas,berikan nafas kepada mangsa (jgn salahkan tatabahasa bm aku yg sngat lemah).berikan 2x hembusan melalui mulut si mangsa.idung mangsa sila tutup ye..kalo x nanti angin kuar.haha!
3. C = circulation! periksa denyutan nadi mangsa kat tengkuk dia..kalo xde denyutan,pamkan jantung mangsa.hahaha!fine aku mmg x pandai buat ayat korang tau dak..

dah dah..utk meningkatkan kefahaman korang..tengok je la gmbrajah bawah ni..
tapi amaran!jangan lakukannya kalo korang x menerima latihan utk melakukannya..
'it maybe can harm the patient' kata lecturer aku..
tapi sekurang2 nya korang dah dapat la sket2 gambaran cpr tu camne kan lepas baca blog aku kan kan kannnn..
snifff snifff (mendongak idung tanda bangga)

gambarajah CPR.sila klik utk tumbesaran ilmu di dada anda

nak gambaran yang lebih hidup?
adaaaaa...
nah!

check dulu apa yang patut..

aktiviti bibir ke bibir (ayat yang macam agak gay)

close-up punya bibir ke bibir..hahaha!

tekan tekan dada pula..awwwww awwww.

walaupon gambar agak gegar..muka penuh dengan lagak sombong dan bongkak dapat di detect setelah dapat menyelesaikan tugas dgn jayanya.

sampai di sini sahaja tutorial kita utk harini ye murid2..
kalo nak tanya apa2 sila la tanya di formspring ^_^

till then..
daaaa

p/s : skg aku bnyak mencarut ouh..apsal eh?hahahaha..maderfaker!
MySpace

8 comments:

Cupid AngLe said...

wahaha. bibir ke bibir. muah muah!
agagaga~ i loike~ ngeh3
ske mencarut?? xde al la.
maferdaker~ yeah! lalala

intan said...

ati : ko ni mmg pemollow aku yang paling setia kan..hahaha
awww awwwww

Cupid AngLe said...

ahaha~ i setia ok.
i xske curang2 nih. huh!
entry anda kali ni mmg agk best ye. haha

ardinihumaira said...

bagus ni kalau boleh guna masa kecemasan :D

Anonymous said...

haha..ko mmng physio yang berdedikasi lagi intergrasi..

intan said...

ati : hahahaha thx! :p

intan said...

dni : yeap..ilmu yg berguna :p

intan said...

mona : biasa la..aku mmg komited..
hahaha