Tuesday, August 31, 2010

semua tentang merdeka

salam readers..
selamat menyambut kemerdekaan,malaysians..

penah terfikir x knp masa sekola dulu ada subjek sejarah?
ye..aku tau ramai yg x suka subjek sejarah..
tp berlainan dgn aku..time sekola dulu subjek sejarah adalah antara subjek yg akan aku score dgn baiknya..
sbb aku suka subjek sejarah..
sejarah mengajar aku salah silah hidup aku..
dari sejarah aku tau siapa aku..dari mana aku datang..siapa aku di bumi Allah ini..
dan aku berbangga aku rakyat malaysia ;)


tapi..
akhir2 ni bila aku tengok fb kwn2 aku..
dorang macam membincangkan isu2 yg berunsurkan perkauman..
ye..aku tau aku x cukup matang utk membincangkan topik politik di sini..
tapi..korang dah cukup matang ke nak membincangkannya?
korang cukup arif tentang politik,undang2 malaysia dan menilai apa sebenarnya yg terjadi kpd negara tercinta kita ini?
sempena hari kemerdekaan ni aku nak menyeru la kat kwn2 aku yg terlibat tu..
jgn la cuba nak menimbulkan konflik2 perkauman...
kita kan 1 malaysia..x kira anda melayu,cina,india atau kaum bumiputera yg lain..
x cukup ke dgn apa yg kita ada skg?
kwn2 semua nak ke peristiwa hitam 13 mei 1969 berlaku kembali?
mmg aku x hidup lagi zaman tu..tapi berdasarkan sejarah aku tau betapa dahsyat nya peristiwa itu..

aku bersyukur sepanjang aku hidup di muka bumi ini aku mempunyai kawan2 yg pelbagai kaum..
masa sekola menengah,kwn baik aku ialah malar dan xue ann..
masa mtrk,kwn baik aku pula ialah shankari (girl,im missing u badly)
di university pula,class aku ada 50+ student..dan hanya 3 orang sahaja melayu..
tapi kami x penah rasa tersisih antara kawan2 sekelas..


ok abis topik tu..
skg aku nak citer pasal topik kes buang bayi pulak..
sambil2 aku nonton movie mlm td..aku terbaca tweet adik aku pasal kejadian buang bayi di seksyen 13,shah alam..
astaghfirullah..apa nak jadi dgn remaja2 zaman sekarang ni..?
inikah perangainya anak2 merdeka?
seronok buat,tapi x pandai nak jaga?x pandai nak bertanggungjawab?
x takut hukuman tuhan?
ye..x aku nafikan..
seronok kan buat maksiat..
seronok kan berpegangan tangan sesama bukan muhrim..
seronok kan berpelukan sesama bukan muhrim..
mmg seronok buat perkara yg melalaikan..
kerana syaitan yg direjam x penah berhenti melalaikan manusia..kan?

aku bersyukur tuhan dah tunjukkan aku jalan kebenaran..
aku bersyukur tuhan dah sedarkan aku dari benda2 yg melalaikan sebelum terlambat..
aku bersyukur tuhan masih sayangkan aku setelah apa yg telah aku lalaikan..
hanya sedikit ujian yg kau berikan kepada aku ya Allah telah menyebabkan aku lupa semuanya..
terima kasih ya Allah..
x pernah aku lupa utk sujud syukur kepadamu..


lihat lah gambar anak kecil ini..
tergamak dorang membuangnya..
bayi ini dijumpai kat seksyen 13,shah alam..aku pasti kalo org shah alam mmg tau sangat tempat ni..
bayi ni diletakkan dlm beg kertas dan disangkut kat papan tanda 'beri laluan'





kejam sungguh la org yg buang bayi ini..
org lain punya la susah nak dpt anak..
ada yg kawin berpuluh2 tahun masih x dapat anak..
ada pula punya anak yg kurang upaya..
bayi ni pula cukup sifatnya..korang bleh main buang tepi jalan?!
blergh!!aku marah ni weiyh!!
laknat la kpd org2 yg membuang bayi ini!

sumber gambar kejadian buang bayi di seksyen 13,shah alam > encik jidin giding

p/s : awk..stop caci sy dlm fb awk ye..sbb sy dah x sebut2 lagi dah nama awk kat sapa2 dah..sbb sy dah totally lupa tentang awk..& sy pon malu nak sbut yg sy pnah berkawan dgn awk..and awk xyah la nak miscall num sy utk pastikan sy masih guna num yg sama..coz jgn la bermimpi msg2 awk tu dpt tembus ke dlm inbox hp saya..saya dah call maxis supaya block num awk dr ganggu sy..& even kalo awk beli num lain and msg sy yg bukan2 lagi,sy tetap akan block num baru awk tu..awk beli 10 num baru,semua sy block nnt..maxis juga pesan kalo awk terus2an ganggu num saya,sy berhak buat report polis..awk jgn smpai saya buat cmtu ye..

p/s/s : panjang p/s aku kalini...hahahaha..apa2 pon selamat menyambut kemerdekaan yg ke 53 ^_^
MySpace

4 comments:

ardinihumaira said...

cmanala perasaan baby ni bila besar nanti.. kasihan sama dia.. sobss..

Cupid AngLe said...

huehehe...slamat hari merdeka yawww~ xdpt na tgok bunga api n sbgi ny sbb msih brada d "Kolej Penjara Malaysia" nih...huhu*sgt sdih~~ :((

sbar la yang...bia kn dy...block je sume2...h0h0(batu api)...org mcm dy xyah la peduli...nnt kamu yg mkin sakit...smile always~ :)

intan said...

dni : yeap..kasihan betol.. :(

intan said...

ati : hahaha..biasak la..aku pon x dpt tngok bunga api gak..huhuhu
ala yang..aku dah x ingat apa2 pon pasal dia..tetiba je dia miskol aku..and kwn2 aku suma report kat aku yg dia tulis bukan2 pasal aku kat fb dia..blergh..aku pduli apa..bkan aku dpt baca pon..and aku x nak baca pon..hahaha
thx shayang bagi semangat..jumpa raya nnt ^_^