Monday, December 01, 2008

mAri mEnGuRut bErsAma iNtan

ohho..
harini hari isnin..rasa cam skjap sangat weekend berlalu..x abis lagi nak berpoya2
di rumah..dah kena balik mahsa..
so..
cam biasa...arini aku meneruskan pengajianku yang semakin hari semakin payah ini..
memula aku ingat aku masuk physiotherapy ni senang sket la kot blajanya..
sekali bila aku dah masok..especially bila dah sem 2 ni..
aku dah mula nmpak betapa susahnya course ni..
and yang paling aku takuti ialah practical aku march thn dpan..
next clinical placement(cp) ktorang akan diberikan tugasan masing2..and perlu buat sndiri treatment kpd patient tanpa bantuan dr physiotherapist yg bertauliah..
arrggh..aku sndiri x dpt bayangkan camne la aku akan buat treatment..
huh..nmpaknya terpaksa la aku hafal suma nama penyakit2,condition penyakit tu and treatment yg patut diberi for every particular diseases....
nmpaknya terpaksa berusah keras sblm 16 march ni..

ohho..so arini jadual aku mmg best..
aku blaja bnyak bnda yg baru harini..
klas pagi tadi lecture tentang penggunaan hydrotherapy treatment..
selalunya hydrotherapy ni digunakan utk stroke patient, muscle stiffness & weaker , dan lain2..
sebab air mempunyai daya tujah yg boleh menguatkan muscle2 bila buat treatment (xpecially xcercise cam berjalan @ mengangkat berat (heh?aku xtau nak buat ayat..hehe) dalam air.
aku nak xplain pjg2 pon x blh sngat..belom bukak buku lagi..
biasa la..lecturer ajar sket je..lain cr sndiri..ceh..
slalunya air yg digunakan dlm kolam hydrotherapy ni bersuhu dalam 26-33 darjah celcius..
ni krn mahu mengekalkan suhu air yg hampir sama dgn suhu badan...
air yang suam juga dapat melembutkan muscle so that lebih senang utk membuat pergerakan dan seterusnya dpt memulihkan ke-stiffness-an(hoh?) muscle2..
so di bawah ni adalah pic2 kolam hydrotherapy..
stakat ni yg aku pnah jumpa kolam ni adalah di hkL...
tp aku rasa maybe hospital lain pon ada rasanya..
huh..x sabar aku nak masuk kolam neh!
dngar citer nnt mmg ada sesi practical dalam kolam..
tp xtau bila la..yeay!


hkL punya hydrotherapy pool


jeng jeng..ni time aku practical kat hkL beberapa bulan lepas


lastly : jenis2 penyakit yg boleh dirawat menggunakan hydrotherapy




next, utk kelas t/hari tadi aku blaja tentang cara2 massage orang..
dee dee dee..kelas yang amat menyeronokkan..
aku sebelum ni mmg x penah mengurut atau diurut(oleh pengurut profesional)..
so bagi aku blaja mengurut adalah sesuatu yg amat menyeronokkan..
yelah..coz aku tngok dlm family aku cam xde sorang pon yg mahir mengurut..
so mngkin lepas ni aku boleh bagi urutan kpd ahli keluarga aku..
hehe..xpon bukak kedai urut ke..hahaha..meperek..
urut ni dalam bahasa gempak dia adalah 'soft tissue manipulation'..
hehehe..massage ni ada 4 jenis
1. effluerange/stroking 3. friction manipulation
2. petrisage 4. percussive manipulation

utk effluerange massage ia adalah sejenis teknik urutan menggunakan keseluruhan ibu jari dan jari kedua(index finger)..
dan urutan dimulakan dr bhg bawah kemudian ke bawah..
spt yg ditunjukkan dlm pic di bawah :
pic bawah ni pulak adalah teknik urutan petrisage..cth urutan ni adalah seperti neading, picking up & rolling..tp arini aku blaja satu je..aku blaja neading je..urutan ni dibuat dalam bulatan..maksudnya,urutan tu dlm bentuk bulatan la..hehe..susah gak..pasal tangan kiri mesti clock wise,tp tangan kanan anti-clock wise..baru2 aku buat agak kelam kabut la..tp akhirnya aku dah biasa..hehe

and lastly aku belaja td adalah urutan stroking..urutan ni hanya menggunakan hujung2 jari sahaja utk mengurut..urutan ni amatlah berkesan kepada mereka yg mempunyai insomnia..yeap..sangat berkesan!model kitorang tadi hampir tido..hahaha..tp sory xde gmbar..x dpt cr pulak..
suma picture2 dlm blog ni di ambil dr http://www.gilbertguide.com/2008/01/22/massage-therapy-techniques/
tapi segala maklumat2 tu di ambil dr buku nota shamala(aku x salin dlm klas..nak consentrate la kononnya) dan mulut serta teknik dr mr.perumal..hehe ;)

oh last but not least..terima kasih kepada mek na(diyana) kerana menyediakan sarapan pagi utk aku pada jumaat lepas..
love u babe!
menu sarapan jumaat lepas :
roti telur & telur goreng


p/s : harap dpt menjadi ahli fisioterapy yang bagus pada suatu hari nanti..gambateh! ;)

2 comments:

una said...

intan..
mcm besh shj ngurut ni
siap hydro terapi
wuhuuu
cayala

intan said...

yeap..boleh bukak kedai urut..haha